CZYM SĄ USTAWIENIA SYSTEMOWE W BIZNESIE?
Kiedy proszę moich klientów o opisanie ich doświadczenia z Ustawieniami Systemowymi w Biznesie wszyscy mówią “Tego nie da się opisać, to trzeba przeżyć”. Taka jest również moja opinia, najlepszym sposobem zrozumienia czym jest ten proces, to wzięcie udziału w takich warsztatach. Jest to doskonałe narzędzie pracy dla osób, które są świadome, że świat biznesu wkracza w nową erę i ta zmiana jest nieunikniona. Ci, którzy zrozumieją to już teraz doświadczą pracy w lekkości. Metoda ta jest znana za granicą, stosowana m. in. przez rząd holenderski, a w Brazylii wykorzystywana nawet przy sporach sądowych.
GŁĘBOKI WGLĄD W SYSTEM, W KTÓRYM FUNKCJONUJESZ.
Jest to metoda, która daje Ci głęboki wgląd w siebie oraz system, którym jest Twój biznes. BIZNES TO CZŁOWIEK, jako młoda dwudziestokilkuletnia przedsiębiorczyni doświadczyłam tego wielokrotnie, dlatego też właśnie tak nazwałam swoja drugą markę. Biznes to zderzenie emocji wielu osób, emocji które ukształtowane są przez system rodzinny, z którego pochodzimy. Każdy z nas jako dorosły człowiek nieświadomie wnosi ten zapis do swojego biznesu. Informacje jakie zapisują się w naszej podświadomości do około 7 roku życia zawierają zarówno wspierający, jak i niewspierający przekaz. Na co dzień nasze decyzje podejmowane są w zaledwie kilku procentach z poziomu naszej świadomości (czyli naszych osobistych doświadczeń) i w ponad 95% na podstawie zapisów w naszej podświadomości.
Jak uświadomić sobie nieuświadomione? Ten temat fascynuje mnie od ponad 20 lat i pamiętam jak jako 21-letnia dziewczyna próbowałam pierwszych metod pracy z podświadomością i tworzenia nowych ścieżek neuronowych. Dziś mam 43 lata i jestem facylitatorem ustawień systemowych w biznesie. Jak wykorzystuję tę metodę w pracy z przedsiębiorcami i osobami na stanowiskach liderskich?
Podświadomość jest złożonym obszarem psychiki ludzkiej i wciąż jest intensywnie badana przez naukowców. To, co jest ważne, to zrozumienie, że nasza podświadomość może mieć znaczący wpływ na nasze życie i zachowanie, dlatego warto być świadomym swoich procesów psychicznych i starać się je zrozumieć. To w podświadomości zapisywane są doświadczenia, wspomnienia, emocje i przekonania, które wpływają na to jak reagujemy w różnych trudnych sytuacjach życiowych. Te wspierające warto zostawić, ale te które regularnie powracają i sprawiają nam trudności warto przepracować. Jak?
Metodę opracował i rozpromował niemiecki psychoterapeuta znany głównie ze swojej pracy w dziedzinie terapii rodzinnego i ustawień systemowych. Nie znaczy to, że ją wymyślił, Bert Hellinger zaobserwował zjawisko. Po pewnym czasie zaczął rozwijać własne podejście terapeutyczne i opracował własną technikę. Hellinger prowadził warsztaty i szkolenia dla terapeutów oraz osób zainteresowanych tą techniką terapeutyczną w różnych krajach, w tym także w Polsce. Jedną z pierwszych osób szkolonych w naszym kraju była moja terapeutką, która przekazała mi fundamentalną wiedzę na temat pracy systemowej. To były podwaliny tego, czym ja zajmuję się dziś. Praca systemowa stała się moją pasją, ale nie potrafiłam wybrać między nią a biznesem, który kocham z wzajemnością. Dlatego też znalazłam za granicą nauczyciela, dzięki któremu dziś jestem certyfikowanym facylitatorem ustawień systemowych w biznesie i wykonuję je również w języku angielskim. Metoda ta jest wykorzystywana w coaching systemowym do pracy w organizacjach.
WSZYSCY JESTEŚMY ZE SOBĄ POŁĄCZENI.
Warsztaty ustawień systemowych, to praca we wszystkowiedzącym polu informacji. Jak ono pracuje? Próbuje to wytłumaczyć Rupert Sheldrake brytyjski biolog, autor i badacz, znany przede wszystkim z pracy w dziedzinie biologii rozwojowej, ekologii oraz parapsychologii. Jest twórcą teorii pól morficznych, którą opisuje w swojej książce “Nowa nauka o życiu”. Czy bociany budzi do lotu do Afryki wewnętrzny budzik i prowadzi wewnętrzny GPS, czy są one prowadzone poprzez z pola morficzne, które zawierają informacje dotyczące tras migracyjnych i orientacji w przestrzeni. Te pola morficzne kształtują i przekazują ptakom wrodzoną wiedzę na temat tego, jak poruszać się w trakcie migracji. Jest to rodzaj “wrodzonej pamięci” w polach morficznych.
Dopatruję się tu podobieństwa w myśleniu z Carlem Gustawem Jungiem, który razem z Freud’em stworzył podwaliny dzisiejszej psychologii, szczególnie w kontekście koncepcji pamięci kolektywnej i wrodzonej wiedzy. Jung używał terminu “nieświadomość zbiorowa”, aby opisać warstwę nieświadomej psychiki, która zawiera wspólne elementy i symbole kulturowe. Sheldrake, natomiast, mówi o “polach morficznych” jako rodzaju pamięci kolektywnej, która przechowuje wzorce i informacje, wpływając na kształtowanie się organizmów i zachowań.
Dlatego też pracując na MasterClass Strategia Marki z moimi klientami, w module dotyczącym archetypów marki używam również ustawień systemowych w biznesie, aby sprawdzić jaki archetyp będzie najlepszy dla marki mojego klienta. Marka to sztuczny twór, ożywa wtedy kiedy dajemy jej tożsamość i to jest najlepszy sposób do stworzenia autentycznej marki. A przecież wiemy, że przyszłość biznesu należy do autentycznych marek. Lata biznesów tworzonych z poziomu siły i ego są już policzone. Świat się zmienia i nie powstrzymamy tej zmiany. Możemy płynąć z prądem, albo zatrzymać się i dotknąć dna. Obie wersje będą miały pozytywne zakończenie. Jeśli popłyniesz z prądem rozwój Twojego biznesu będzie przebiegał gładko i szybciej będziesz docierać do wybranego celu. W przypadku dotknięcia dna jest dobra informacja dla wszystkich. Od dna przynajmniej można się odbić. Dopłyniesz do celu później, po małych perturbacjach, ale dopłyniesz i wyciągniesz lekcję.
Z jakimi tematami można pracować w czasie ustawień systemowych w biznesie?
Pracując metodą ustawień systemowych w biznesie możemy dotykać sfer zablokowanych, ale również do udoskonalania tego co już jest dobre.
ZASTÓJ W BIZNESIE.
Problemy w sferze finansowej. Brak nowych klientów. Odchodzący klienci. Konflikt ze wspólnikiem. Konflikt w zespole. Trudności w pełnieniu ról. Niewspierające przekonania. Nieudane kampanie marketingowe. Brak wizji przyszłości i planu. Konflikt z klientem. Rotacja pracowników.
ROZWÓJ BIZNESU.
Tworzenie strategii. Tworzenie marki osobistej. Rebranding marki. Wybór wspólnika. Budowanie zespołu. Rekrutacja. Wprowadzenie nowego produktu. Przewaga konkurencyjna. Zmiana strategii. Zmiana archetypu marki. Wycena nowych usług lub produktów.
ROZWÓJ LIDERA.
Wyznaczanie nowych celów. Szukanie swojej wewnętrznej siły. Zastój w kreatywności. Brak siły do pracy. Konflikt z członkiem zespołu. Wypalenie zawodowe. Chęć zmiany. Zastój w finansach. Lęk przed brakiem pieniędzy. Lęk przed podejmowaniem decyzji. Nowe projekty.